30% meer lokale energie-opwekkers in 2023

Energie-afnemers bij Bolt bespaarden gezamenlijk 19.500 kg CO2

Brussel, 4 januari 2023 - Het voorbije jaar bereikte energieplatform Bolt een nieuwe mijlpaal door een stad ter grootte van Turnhout volledig energieneutraal te maken. Het jaaroverzicht van Bolt van 2023 onthulde de succesvolle connectie tussen lokale duurzame energie-opwekkers en -afnemers in België, waarbij gebruikers gezamenlijk 19.500 kg CO2 bespaarden.

Belgen aangesloten bij Bolt deelden afgelopen jaar graag hun groene energie. Het aantal energie-opwekkers steeg met 30%. ​ De provincie West-Vlaanderen stak er met kop en schouders bovenuit in ambitie. 38% van de energie-opwekkers kwam uit deze regio. Antwerpen (16%) en Vlaams-Brabant (11%) vervolledigen de top drie. De grootste bron was bio-energie, gevolgd door energie uit water (24%), wind (23%) en zon (15%).

Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van Bolt: "We blikken terug op een uitdagend jaar met mooie hoogtepunten. De vraag naar lokale, hernieuwbare energie zien we jaar na jaar stijgen bij de Belgische gezinnen. We zijn dan ook blij om te zien hoe het aanbod de vraag ook volgt: ondertussen wekken 207 Belgen groene stroom op door duurzame energiebronnen zoals biogas, wind, water of zon te gebruiken."

Turnhout klimaatneutraal

Het aantal duurzame energie-afnemers bij Bolt steeg afgelopen jaar ook, met een kwart meer afnemers. Ondertussen maken 74.000 Belgen1 gebruik van de lokale en duurzame energie die Bolt (her)verdeelt. Dat is een stad ter grootte van Turnhout dat op dit moment al energieneutraal leeft. Oost-Vlamingen spannen daarbij de kroon: 21,7% van de klanten bij Bolt komt uit deze provincie, gevolgd door West-Vlaanderen (20,5%) en Antwerpen (19,4%). Vlaams-Brabant, Brussel en Limburg kunnen nog een tandje bijsteken.

Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van Bolt: "Mensen kunnen 85% van hun CO2-voetafdruk besparen door over te stappen op lokale, groene stroom. Met Bolt hebben we de ambitie om alle Belgen aan te spreken en samen te bekijken hoe ze praktisch de omslag kunnen maken naar groene energie. Maar net als de vraag, groeit ook onze ambitie: we mikken op 100.000 afnemers, ter grootte van Leuven."

Klik op de video voor een leuk overzicht van de cijfers:

Bolt Energie _ jaaroverzicht 2023.mov

MOV - 31 Mb

1 Dit cijfer is een schatting op basis van het gemiddelde gezin van 2,3 personen per huishouden in België. (bron: Statistiek Vlaanderen)

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 208 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 75,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Voor vragen of interviews kan u contact opnemen met: