Antwerpse duurzame deelscooter-aanbieder GO Sharing deelt ook groene stroom

Dankzij energieplatform Bolt gaat reststroom van zonnepanelen naar lokale gezinnen

Antwerpen, 17 november 2021 – De elektrische deelscooters van GO Sharing, actief in Antwerpen en Brussel, worden opgeladen met groene energie van de zonnepanelen op het dak van de loods van de scale-up. Nu bieden ze de overtollige stroom van hun duurzame energie-installatie ook aan lokale gezinnen aan, via energieplatform Bolt. “Een win-win”, zegt Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt. “Onze afnemers kopen groene energie van een lokale producent, en GO Sharing brengt zijn energie-overschotten op een duurzame manier aan de man.”

GO Sharing heeft een vloot van 1.000 elektrische deelscooters in Antwerpen en Brussel, en is daarnaast ook in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Turkije actief. Daar biedt het bedrijf ook elektrische deelfietsen en binnenkort elektrische deelauto’s. Met het deelvervoer wil GO Sharing een gedragsverandering bewerkstelligen van bezit van een voertuig naar gebruik wanneer je het nodig hebt. Via een app gaan gebruikers op zoek naar een elektrische deelvoertuig dat in de buurt geparkeerd staat, en vertrekken er meteen mee. ​

Zonnepanelen op loods zorgen voor groene stroom

De accu’s van de elektrische deelscooters van GO Sharing worden opgeladen in een loods in Mortsel. Op het dak van die loods liggen zonnepanelen, die zorgen voor voldoende groene energie om de batterijen van de deelscooters op te laden. Maar de installatie zorgt voor meer stroom dan GO Sharing nodig heeft. Daarom ging countrymanager Yessin Ataache van GO Sharing op zoek naar een manier om het energie-overschot op een nuttige manier te gebruiken. Zo kwam hij bij energieplatform Bolt terecht.

Dankzij Bolt kunnen consumenten zelf kiezen bij welke lokale opwekker ze groene energie kopen. Op het platform van Bolt vind je meer dan 150 lokale energieopwekkers, waaronder GO Sharing. Bolt matcht een afnemer aan een opwekker die wind-, zonne- of bio-energie levert.

“Wij geven hen een eerlijke prijs voor hun stroom én een gezicht. Op die manier weten energiegebruikers wat ze kopen, en van wie: duurzame en lokaal opgewekte groene energie, door een connectie tussen échte mensen”, zegt Pieterjan Verhaeghen, mede-oprichter van Bolt.
Pieterjan Verhaeghen, mede-oprichter Bolt © Illias Teirlinck

Stroom van om de hoek

Pieterjan Verhaeghen, mede-oprichter van Bolt: “Via Bolt kan je op de kaart van België kijken wie streekstroom aanbiedt in jouw buurt. Hier in Antwerpen kom je o.a. bij Yessin terecht. We hopen dat hij andere ondernemers inspireert om mee hun schouders te zetten onder de vergroening van België. Het is onze ambitie om op termijn drie energie-opwekkers te hebben in elke gemeente. Zo kan iedereen gewoon om de hoek stroom kopen.”

Bolt past helemaal bij GO Sharing’s visie, Yessin:

“GO Sharing staat voor een groene planeet met gedeelde mobiliteit van iedereen, voor iedereen. Duurzaamheid en delen zit dus in onze kern en daarom geloven we ook in het delen van duurzame energie. En dat doen we samen met de mensen om ons heen, lokaal”, vertelt Yessin. “Want alleen samen realiseren we de gedragsverandering die nodig is voor een beter klimaat.”
Yessin Ataache, GO Sharing countrymanager België © Illias Teirlinck

Weg met sjoemelstroom

Bolt is sinds augustus 2019 actief in Vlaanderen en sinds juli 2020 in Wallonië. Vandaag verkopen de meer dan 150 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 16.000 consumenten die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Verhaeghen: “70 % van de zogezegd groene elektriciteitscontracten in Vlaanderen helpt de vergroening van België niet vooruit: het is sjoemelstroom gefabriceerd door buitenlandse garanties van oorsprong. De wereld na corona zal er sowieso anders uit zien, en hopelijk ook groener. Door bij lokale opwekkers te kopen, help je ons land de broodnodige klimaattransitie maken.”

Meer info over GO Sharing: https://be.go-sharing.com

Meer info over energieplatform Bolt: https://www.boltenergie.be/nl/

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 160 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 22.000 huishoudens die heel bewust voor groene streekstroom kiezen. Bolt is actief in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel.