Belgisch energieplatform Bolt haalt krantenkoppen in IJsland door verrassingsactie met garanties van oorsprong aan de deur van premier

“Stop Europese handel in garanties van oorsprong”

Reykjkavik/Brussel, 11 augustus 2020 – Afgelopen weekend trok Koen Kjartan Van de Putte als vertegenwoordiger van energieplatform Bolt naar de IJslandse premier Katrín Jakobsdóttir. Bij het verlaten van haar kantoor overhandigde hij haar 1000 IJslandse garanties van oorsprong. Die certificaten bracht hij terug mee uit België met het uitdrukkelijke verzoek ze voortaan niét meer aan ons land te verhandelen. “Deze certificaten maken het voor Belgische energieleveranciers te makkelijk grijze energie groen te wassen en niet te investeren in groene energie”. Zowel op radio, tv als in de kranten mocht Koen zijn verhaal doen.

De IJslandse (kranten)koppen:

• “Belgisch energiebedrijf brengt 1000 garanties van oorsprong terug naar IJsland”.
  • “Deze man gaf 1000 garanties van oorsprong terug aan de premier. Hij wil dat IJsland stopt met ze te verkopen".
  • “Het systeem van garanties van oorsprong is niet correct”.

In de populaire ochtendshow van de IJslandse radiozender Bylgjan  riep Bolt de IJslandse premier op om de groene garanties van oorsprong in IJsland te houden, en enkel aan IJslandse bedrijven en gezinnen te verkopen. Vervolgens trok Koen naar het kantoor van de premier, waar hij 1000 garanties van oorsprong fysiek zou teruggeven aan het IJslandse staatshoofd.

Over die actie werd door zowel de commerciële nieuwszender Channel 2  als door het nieuwsplatform Visir  bericht.

Vervolgens berichtte ook in het dagblad Morgunblaðið  over de actie, net als verschillende online nieuwssites.

Premier reageert verrast

De premier was verrast door de actie.

"Ik was me er niet van bewust dat de IJslandse certificaten problemen veroorzaken in België. De regelgeving is een Europese zaak, maar ik neem notie van het feit dat een Belgisch bedrijf wil dat IJsland stopt met het verkopen van garanties van oorsprong. Ik zal dit bespreken met onze minister van energie", aldus premier Katrín Jakobsdóttir.

Wordt dus vast en zeker vervolgd.

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 160 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 22.000 huishoudens die heel bewust voor groene streekstroom kiezen. Bolt is actief in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel.