Bolt lanceert tweede muurschildering in Brussel

Bolt geeft de politieke winnaars verzoenende boodschap voor klimaat

Brussel, 27 juni 2024 - Bolt schudt de politiek wakker met innige kussende partij-boegbeelden Bart De Wever en Georges-Louis Bouchez in Antwerpen. Na de muurschildering in Antwerpen roept het nu ook langs Franstalige kant op om snel werk te maken van een duurzaam klimaatplan in het nieuwe regeerakkoord. Hiermee wil het platform voor lokale stroom, een duidelijke boodschap overbrengen aan alle Belgische politieke kopstukken om over partij- en taalgrenzen heen samen te werken en oplossingen te zoeken. België blijft ook na de verkiezingen bij de slechtste klimaatleerlingen van Europa.

Energieplatform Bolt hoopt dat de politieke kopstukken zich verzoenen en in hun onderhandelingen niet vergeten een duurzaam klimaatbeleid uit te bouwen. België hangt met slechts 33% aan hernieuwbare stroom in de staart van Europa. Bolt wil alle politieke winnaars van de verkiezingen een duw in de rug geven om werk te maken van een inhaalmanoeuvre om snel dichter bij de doelstelling van 65% te landen.

Het graffiti-kunstwerk, dat net zoals de mural uit 2022 gebaseerd is op één van de bekendste werken op de Berlijnse muur, verpersoonlijkt de winnaars van de afgelopen verkiezingen. “Bolt hoopt dat zij niet blijven steken in een welles-nietes-spelletje over kernenergie, maar zo snel mogelijk samen een duurzaam klimaatbeleid uitbouwen waar ook ruimte is voor lokaal verankerde hernieuwbare energie”, zegt medeoprichter en CEO Pieterjan Verhaeghen.

“Voor de verkiezingen en ook nu in de onderhandelingen komt klimaat amper aan bod. Bolt wil hen oproepen een sterk klimaatplan zeker niet te vergeten in het regeerakkoord.”

België behoort tot de slechtste leerlingen van de klas en staat zo tussen de klimaatbullebakken van Europa. Terwijl bijvoorbeeld Denemarken de 88% aantikt, staat België slechts op 33% hernieuwbaar opgewekte stroom.1 Zo is ons land nog veraf van de huidige doelstelling om tegen 2030 op 65% te landen. De vraag naar elektriciteit zal bovendien in de toekomst door de elektrificatie van verwarming, transport en industrie nog eens verdrievoudigen. De noodzaak aan meer klimaatneutrale stroom is hoogdringend.

In 1986 was België koploper met het allereerste windmolenpark op de pier van Zeebrugge. Die voorsprong zijn we intussen verloren. “Sinds het paars-groene akkoord rond de kernuitstap in 2003 blokkeert een welles-nietes-spel over kernenergie een succesvol langetermijnplan voor de uitbouw van hernieuwbare stroom in België. Terwijl buurlanden zoals Nederland snel vooruit gaan, blijven we hier aanmodderen. Als we niet snel actie ondernemen, blijven we op hetzelfde niveau hangen als landen zoals Hongarije, waar Orban openlijk en duidelijk aangeeft dat klimaatdoelstellingen een utopie zijn”, zegt Pieterjan Verhaeghen.

Daarom de verzoenende boodschap van het energieplatform om op alle niveaus, federaal en gewestelijk, een draagvlak te creëren en verder te bouwen op het werk van de ontslagnemende ministers. Er is, los van de discussies rond kernenergie, voldoende ruimte om meer zon, wind, water en bio-energie te ontwikkelen. Elke MWh die hernieuwbaar opgewekt wordt in België is niet alleen klimaatneutraal, maar ook lokaal. Bijgevolg worden we minder afhankelijk van buitenlandse machten en kunnen we de financiële opbrengsten van deze investeringen zelf oogsten.

“De technologie is er, de goesting is er, de financiën zijn er. Nu is het aan de nieuwe regering om hier actie in te ondernemen,” aldus Pieterjan van Bolt.

In 2022 richtte Bolt zich tot de energieministers, nu spreekt het alle boegbeelden van de winnende partijen aan die onze nieuwe regering zullen moeten vormen. “We hebben geen tijd voor 500 dagen stilstand door politiek getouwtrek. Maak in het regeerakkoord snel werk van een langetermijnplan waarin alle investeringen in energie kunnen kaderen. Zodat wij, samen met vele anderen die mee dé uitdaging van onze generatie willen aangaan, een speelveld hebben om verder aan de slag te kunnen. Het is de plicht van de nieuwe regering om knopen door te hakken.”

“Het enthousiasme is er. We horen veel kleine bedrijven en lokale boeren die de omschakeling naar hernieuwbare energie willen maken”, stelt Pieterjan Verhaeghen. “Maar het wisselende beleid dat al dan niet gepaard gaat met de investering voor groene energie blijft een heikel punt. Bij Bolt streven we naar een klimaatneutrale toekomst. Met een gedeelde visie en een breed gedragen politiek beleid, kan die missie ​ werkelijkheid worden.”

De Franstalige muurschildering is te bewonderen in de Polenstraat in Sint-Gillis Brussel, de Nederlandstalige versie op de Bolivarplaats in Antwerpen. Het ontwerp is van de hand van Ward Rombaut en het werk werd gerealiseerd door Rapid Media en Suárez Murals. Het idee is gebaseerd de graffitischildering van Dmitri Vrubel op de Berlijnse muur ‘Mein Gott, hilf mir, diese tödliche Liebe zu überleben’. Je kan de werken nog bezichtigen tot eind juli.

1 Bron: https://ember-climate.org/data/data-tools/live-eu-necp-tracker/

Voor vragen of foto's gelieve contact op te nemen met:

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 228 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 95,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Sint-Lazaruslaan 4-10, 1210 Sint-Joost-ten-Node