Groene streekstroom van ontmoetingsboerderij D’Yzerpasserelle in Beveren aan de IJzer helemaal uitverkocht

Samenwerking met energieplatform Bolt loont

Beveren aan de IJzer, 9 september 2021 - Ontmoetingsboerderij D'Yzerpasserelle draait volledig op groene energie, dankzij de zonnepanelen op het dak van hun aardappelloods. Maar die zonnepanelen produceren meer dan wat het landbouwbedrijf nodig heeft. De overtollige groene energie is rechtstreeks beschikbaar voor lokale gezinnen via energieplatform Bolt. Met succes: de groene ‘streekstroom’ is nu uitverkocht. Pieterjan Verhaeghen, mede-oprichter van Bolt: “Het is in deze coronatijden ontzettend belangrijk om lokaal te kopen om onze economie te steunen. Dat geldt ook voor elektriciteit: als je echte groene energie van bij ons koopt, ondersteun je lokale producenten én de energietransitie van ons land.”

Siska Morlion-Vanpeteghem baat D’Yzerpasserelle sinds 2014 uit. D’Yzerpasserelle is een actief landbouwbedrijf, een b&b, zorgboerderij en een vergaderlocatie. Siska biedt een totaalbeleving aan waar ‘bewust leven’ centraal staat en waar ze mensen met elkaar verbindt.

Groene stroom dankzij aardappelen

De corebusiness van het bedrijf is de productie van frietaardappelen. Hiervoor werd recent een tweede aardappelloods gebouwd. Bij die uitbreiding hoorde ook een overschakeling naar zonnepanelen, om de energiekost te drukken.

“Ik vind de idee achter mijn zonnepanelen mooi: aardappelen hebben zon nodig in de zomer om te groeien, maar krijgen nu ook in de winter onrechtstreeks energie van de zon tijdens het bewaringsproces. We gebruiken immers zonne-energie om de aardappelen op een specifieke temperatuur te bewaren”, zegt Siska.

Groene streekstroom

Dankzij Bolt kunnen consumenten zelf kiezen bij welke lokale opwekker ze groene energie kopen.

Pieterjan Verhaeghen, mede-oprichter van Bolt: “Belgen willen groene energie, en wij maken dat mogelijk door een connectie tussen echte mensen. Via Bolt kan je op de kaart van België kijken wie streekstroom aanbiedt in jouw buurt. Hier in Beveren aan de IJzer kom je bij Siska terecht. We hopen dat zij andere ondernemers inspireert om mee hun schouders te zetten onder de vergroening van België. Het is onze ambitie om op termijn drie energie-opwekkers te hebben in elke gemeente. Zo kan iedereen gewoon om de hoek stroom kopen.”

Bolt past helemaal bij Siska’s visie: “Mijn hart maakte een sprongetje toen ik uitkwam bij Bolt. Bolt is open, transparant én zet dat menselijke in de spotlight.”

Weg met sjoemelstroom

Bolt is sinds augustus 2019 actief in Vlaanderen en sinds juli 2020 in Wallonië. Vandaag verkopen meer dan 100 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 16.000 consumenten die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Verhaeghen: “70 % van de zogezegd groene elektriciteitscontracten in Vlaanderen helpt de vergroening van België niet vooruit: het is sjoemelstroom gefabriceerd door buitenlandse garanties van oorsprong. De wereld na corona zal er sowieso anders uit zien, en hopelijk ook groener. Door bij lokale opwekkers te kopen, help je ons land de broodnodige klimaattransitie maken.”

Meer info over Siska en Irene: https://www.dyzerpasserelle.com

Meer info over energieplatform Bolt: https://www.boltenergie.be/nl/

Wenst u een interview met Siska of met Pieterjan? Aarzelt u niet contact op te nemen met Talking Birds, dan brengen we u in contact.

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 160 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 22.000 huishoudens die heel bewust voor groene streekstroom kiezen. Bolt is actief in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel.