Groene streekstroom van Paul en Ria van Aveve uit Balen uitverkocht

Energieplatform Bolt overtuigt steeds meer consumenten om lokale energie te kopen

Balen, 11 mei 2021 - Paul en Ria Geenen van het Aveve Tuincentrum in Balen voorzien sinds 2012 hun winkel van stroom door zonnepanelen op het dak. De overtollige stroom die ze niet zelf gebruiken, bieden ze rechtstreeks aan lokale gezinnen aan, met de hulp van energieplatform Bolt. Die groene ‘streekstroom’ is sinds kort uitverkocht. Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt: “Het is in deze coronatijden ontzettend belangrijk om lokaal te kopen om onze economie te steunen. Dat geldt ook voor elektriciteit: als je echte groene energie van bij ons koopt, ondersteun je lokale producenten én de energietransitie van ons land.”

Paul en Ria Geenen leerden elkaar  25 jaar geleden kennen tijdens de opleiding tot zaakvoerder bij Aveve. Sinds 1996 baten ze samen de winkel in Balen uit en voorzien zo de wijde omgeving van diervoeding, bakproducten, tuingereedschap en bloemen, planten en zaden.

Groen stroomverbruik

Het tuincentrum verbruikt veel energie. Het koppel ging daarom op zoek naar alternatieve manieren om hun winkel te voorzien van elektriciteit. Zij namen de bewuste keuze om hun dak volledig vol te leggen met zonnepanelen, meer panelen dan ze zelf nodig hebben voor het verbruik van de winkel. Het overschot van die groene stroom bieden ze rechtstreeks aan lokale gezinnen aan via Bolt.

“We kunnen de wereld niet op onszelf veranderen,” vertelt Paul, “maar alle beetjes helpen.”
Paul en Ria Geenen - © ILLIAS TEIRLINCK

Groene energie uit de buurt

Dankzij Bolt kunnen consumenten zelf kiezen bij welke lokale opwekker ze groene energie kopen.

Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt: “Belgen willen groene energie, en wij doen dat via een connectie tussen échte mensen. Via Bolt kan je op de kaart van België kijken wie streekstroom aanbiedt in jouw buurt. Hier in Balen kom je bij Paul en Ria terecht. We hopen dat zij andere ondernemers inspireren om mee hun schouders te zetten onder de vergroening van België. Het is onze ambitie om op termijn drie energie-opwekkers te hebben in elke gemeente. Zo kan iedereen gewoon om de hoek stroom kopen.”
Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt

Bolt is sinds augustus 2019 actief in Vlaanderen en sinds juli 2020 in Wallonië. Vandaag verkopen meer dan 100 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 16.000 consumenten die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Verhaeghen: “70 % van de zogezegd groene elektriciteitscontracten in Vlaanderen helpt de vergroening van België niet vooruit: het is sjoemelstroom gefabriceerd door buitenlandse garanties van oorsprong. De wereld na corona zal er sowieso anders uit zien, en hopelijk ook groener. Door bij lokale opwekkers te kopen, help je ons land de broodnodige klimaattransitie maken.”

Meer info over Paul en Ria : https://www.facebook.com/Aveve-Balen-112216810409659/?ref=page_internal

Meer info over energieplatform Bolt: https://www.boltenergie.be/nl/

Een vernieuwend peer-to-peer model

Bolt wil de energiemarkt veranderen!

Groene energie is de beste manier om iets te doen aan onze ecologische voetafdruk. Veel gezinnen dénken dan ook dat ze vandaag al voor groene energie kiezen, maar dit is niet altijd even waar. Het huidige aanbod aan groene contracten is een weinig transparant aanbod.

Daarom hebben wij Bolt opgericht, het allereerste energieplatform in België dat het mogelijk én super-easy maakt rechtstreeks energie te kopen van lokale, groene opwekkers. We geven energie een gezicht, mensen kiezen voor echte groene energie van echte mensen.

Wanneer we allemaal massaal kiezen voor lokale opwekkers, versnellen we samen de transitie naar groen in België.

Pieterjan, co-founder van Bolt