Groene streekstroom van truckwash Els en Johny uit Ieper uitverkocht

Binnenkort meer lokale groene energie van zonnepannelen op nieuw mestverwerkingsbedrijf van familie, dankzij samenwerking met energieplatform Bolt

Ieper, 27 mei 2021 – De Ieperse Truckwash van Els en Johny Verhelst draait op groene energie, dankzij de zonnepanelen op het dak. Het duo maakt de overtollige groene energie van de zonnepanelen op hun truckwash rechtstreeks voor lokale gezinnen beschikbaar via energieplatform Bolt. Sinds kort is de zonne-energie van de carwash uitverkocht. Daarom biedt Johny binnenkort ook de overtollige groene stroom van de 2.000 zonnepanelen op zijn mestverwerkinginstallatie in Langemark aan lokale energie-consumenten aan.

Groene energie Ieperse Truckwash uitverkocht

De Truckwash van Els en Johny Verhelst uit Ieper laat geen enkele vrachtwagen vuil vertrekken. De hele carwash draait op groene energie. Die wekken ze zelf op door de zonnepanelen op het dak. De overtollige energie die ze niet zelf gebruiken, bieden de uitbaters aan lokale consumenten aan via energieplatform Bolt. Hiermee voorzien ze 19 huishoudens van streekstroom. Sinds kort is de energie van de truckwash helemaal uitverkocht: er kunnen geen nieuwe klanten meer groene stroom afnemen via hen. Maar zoon Johny heeft alweer een nieuw idee om streekstroom op te wekken: via zijn mestverwerkingsbedrijf.

Meer groene energie op komst dankzij mestverwerking

“Ik ben bio-ingenieur van opleiding en bezeten door alles wat met landbouwkunde te maken heeft”, legt Johny uit. “Om ons familiebedrijf naast de truckwash en tankcleaning verder uit te bouwen, ging ik terug naar de roots van mijn vader Koen, die landbouwer is.”
Johny Verhelst © Illias Teirlinck

Het jonge mestverwerkingsbedrijf van Johny zet de mest van landbouwers in de buurt om in enerzijds compost, anderzijds in irrigatiewater. Binnenkort komt op het dak van de mestverwerkingssite een installatie van zo’n 2.000 zonnepanelen, waarvan de overtollige energie naar lokale huishoudens zal gaan, met de hulp van energieplatform Bolt. Hierdoor zullen nog eens 122 gezinnen extra van lokale groene energie kunnen profiteren.

Met waterpompen, centrifuges, filters en andere machines is de mestverwerking een energie-intensief project.

“Natuurlijk kan je de mestverwerkingsinstallatie ook op gas doen draaien, maar dan kies ik liever voor groene energie. Ik wil het milieu blijven soigneren”, zegt Johny. De daken van de mestverwerkingssite blijken uitermate geschikt voor een zonnepanelen installatie. Johny: “We hadden al een 500-tal panelen op de truckwash, nu hebben we er nog eens vier keer zo veel geïnstalleerd op de nieuwe site. Genoeg streekstroom voor iedereen!”

Groene energie uit de buurt

Dankzij Bolt kunnen consumenten zelf kiezen bij welke lokale opwekker ze groene energie kopen.

Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt: “Belgen willen groene energie, en wij doen dat via een connectie tussen échte mensen. Via Bolt kan je op de kaart van België kijken wie streekstroom aanbiedt in jouw buurt. Hier in Ieper kom je bij Els en Johny terecht. We hopen dat zij andere ondernemers inspireren om mee hun schouders te zetten onder de vergroening van België. Het is onze ambitie om op termijn drie energie-opwekkers te hebben in elke gemeente. Zo kan iedereen gewoon om de hoek stroom kopen.”
Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt © Illias Teirlinck

Bolt is sinds augustus 2019 actief in Vlaanderen en sinds juli 2020 in Wallonië. Vandaag verkopen meer dan 100 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 16.000 consumenten die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Verhaeghen: “70 % van de zogezegd groene elektriciteitscontracten in Vlaanderen helpt de vergroening van België niet vooruit: het is sjoemelstroom gefabriceerd door buitenlandse garanties van oorsprong. De wereld na corona zal er sowieso anders uit zien, en hopelijk ook groener. Door bij lokale opwekkers te kopen, help je ons land de broodnodige klimaattransitie maken.”

Meer info over Els en Johny : https://www.iepersetruckwash.be/

Meer info over energieplatform Bolt: https://www.boltenergie.be/nl/

Een vernieuwend peer-to-peer model

Bolt wil de energiemarkt veranderen!

Groene energie is de beste manier om iets te doen aan onze ecologische voetafdruk. Veel gezinnen dénken dan ook dat ze vandaag al voor groene energie kiezen, maar dit is niet altijd even waar. Het huidige aanbod aan groene contracten is een weinig transparant aanbod.

Daarom hebben wij Bolt opgericht, het allereerste energieplatform in België dat het mogelijk én super-easy maakt rechtstreeks energie te kopen van lokale, groene opwekkers. We geven energie een gezicht, mensen kiezen voor echte groene energie van echte mensen.

Wanneer we allemaal massaal kiezen voor lokale opwekkers, versnellen we samen de transitie naar groen in België.

Pieterjan, co-founder van Bolt