Grootste mobiele zonne-installatie voor festivals strijkt neer in Kuurne

Bolt voorziet Obscuur van lokale zonne-energie

Kuurne, 21 juni 2024 - Dit weekend trapt Obsuur de festivalzomer in Kuurne af. Dat gebeurt niet enkel met internationaal toptalent op het podium maar ook met lokale, groene stroom. Die stroom is afkomstig van de grootste mobiele zonne-installatie voor festivals en evenementen van energieplatform Bolt. De installatie rijdt de hele zomer door België en voorziet verschillende evenementen en festivals van zonne-energie. In juni strijkt de installatie met 104 zonnepanelen voor de eerste keer neer in regio Kortrijk.

Deze vrijdag 21 en zaterdag 22 juni gaat breaks- en technofestival Obscuur door, op de site van oude vlasroterij Sabbe. Bolt plaatst de grootste mobiele zonne-installatie ter wereld voor festivals en evenementen aan de Leiemeersdreef in Kuurne. Alles van de bar tot de verlichting zal er op zonnestroom draaien. Per dag wekken de zonnepanelen zo’n 100 à 200 kWh op, afhankelijk van de weersomstandigheden. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een interne batterij, zodat er ook ‘s avonds stroom is.

We proberen ons festival zo duurzaam mogelijk te organiseren. Daarom hebben we uitgereikt naar energieplatform Bolt. "Dankzij lokaal opgewekte zonne-energie kunnen we een groot deel van onze CO2-voetafdruk verkleinen,” vertelt Mathieu Vanooteghem. Obscuur zoekt naar manieren om het anders aan te pakken ten opzichte van andere festivals en evenementen. Dat zie je terug in de line-up van de artiesten, maar ook op andere vlakken probeert de organisatie een verschil te maken. "Mensen komen niet enkel voor de muziek, maar voor de totale ervaring,” klinkt het.

"In onze zoektocht naar nieuwe, efficiënte oplossingen stootten we op de solar container van Marc en zijn familiebedrijf Jans uit Hoeselt, zij bouwden de grootste mobiele zonnepaneleninstallatie om festivals en evenementen van groene stroom te voorzien”, vertelt Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van Bolt. “Met een oppervlakte van 170 m² aan zonnepanelen kan de installatie zo’n 150 à 200 kWh per dag - afhankelijk van het weer - aan stroom opleveren. De opgewekte stroom kan eveneens worden opgeslagen in de ingebouwde batterij. Zo kunnen we ook bij minder goed weer stroom voorzien.”

De zonne-installatie van Bolt rijdt deze zomer rond om verschillende evenementen van lokaal opgewekte stroom te voorzien. Hij streek al neer op Flanders Open Rugby in Dendermonde en rijdt hierna door naar Rock Werchter festival.

Bolt’s solar container in het kort:

• 170 m2 aan zonnepanelen
  • 104 zonnepanelen
  • Draait mee met de zon
  • Levert 150 à 200 kWh aan stroom
  • Batterijcapaciteit van 55 kWh
  • Kan opgeplooid worden in een container van 13 meter lang

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 217 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 90,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Meer info over energieplatform Bolt op boltenergie.be.

Voor vragen of interviews kan u contact opnemen met:

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 228 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 95,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Meer info over energieplatform Bolt op boltenergie.be.

Sint-Lazaruslaan 4-10, 1210 Sint-Joost-ten-Node

info@boltenergie.be