Mobiele windmolen van Bolt verhuist naar Ronquières Festival

Voor de eerste keer een windmolen en 104 zonnepanelen op een Waals festival

Ronquières, donderdag 25 juli - Vandaag wordt de mobiele windmolen van Bolt geïnstalleerd op het festivalterrein van Ronquières Festival, een festival in het Waalse ‘s Gravenbrakel. Samen met een zonne-installatie van 170m2 en een superbatterij zorgt hij ervoor dat het festival meer groene stroom en minder dieselgeneratoren kan gebruiken. Ronquières is, na Rock Werchter, ​ het tweede Belgische festival waar de windmolen neerstrijkt.

Dieselgeneratoren zijn nog steeds verantwoordelijk voor een groot deel van de ecologische voetafdruk van de festivals. Om die voetafdruk te verkleinen, werkt Bolt al een aantal jaren samen met verschillende Belgische festivals en voorziet het jaar op jaar nieuwe oplossingen om meer lokale, groene stroom te voorzien. Dit jaar werkt het energieplatform voor het eerst samen met een festival in het zuiden van het land, Ronquières Festival.

Na Rock Werchter krijgt Ronquières de primeur als Waals festival om de 20 meter hoge ​ windmolen in gebruik te nemen. Daarnaast installeert Bolt ook z’n grootste mobiele zonne-installatie van 170 m² aan zonnepanelen. Het is een eerste testcase voor Ronquières waarbij ze met zoveel mogelijk verschillende groene stroomoplossingen zullen nagaan wat de impact op het festival kan zijn om zo haar CO2-uitstoot te verkleinen en het festival verder klaar te stomen voor de toekomst.

“Onze prioriteit is samen vooruitgang boeken in het verminderen van de CO2-uitstoot. Dit eerste jaar draait om het testen en optimaliseren van ​ de oplossingen op vlak van hernieuwbare energie. Onze samenwerking met Bolt is bedoeld om de komende jaren verder te groeien en te intensiveren, met als doel voortdurend te verbeteren en te innoveren in het gebruik van schone energie, zodat we een steeds groener festival kunnen creëren,” zegt Gino Innocent co-organisator van Ronquières Festival.

Drie oplossingen voor groene stroom

De windmolen van 20 meter hoog wordt vandaag geïnstalleerd. Die zal achter de Bâbord Club op het festival komen te staan. Tijdens het festival zal het samen met een superbatterij, die pieken in het verbruik opvangt, de electro stage zoveel mogelijk van lokale, groene stroom voorzien. Bolt’s grootste mobiele zonne-installatie, met 104 zonnepanelen, wordt later in de week geïnstalleerd en zal een deel van de camping van lokale zonnestroom voorzien: van het licht tot de douches. Als laatste voorziet Bolt in samenwerking met Ronquières nog een parking voor elektrische fietsen, waar bezoekers hun fiets kunnen stallen en opladen met stroom van een kleinere zonne-installatie

“Na Rock Werchter doopten we onze windmolen tot “Breeze Springsteen”, een naam die we samen met de festivalgangers kozen. Breeze is onze ambassadeur voor windenergie, die bewustwording rond windenergie moet creëren”, aldus Pieterjan Verhaeghen, CEO en mede-oprichter van Bolt.
Pieterjan Verhaeghen, medeoprichter van Bolt ©Ilias Teirlinck
“Windenergie is cruciaal om een inhaalbeweging te kunnen maken op vlak van hernieuwbare energieproductie in ons land. Nog te vaak krijgen windmolens tegenwind: mensen willen ze niet in hun buurt. Nochtans hebben we ze nodig, als we tegen 2030 een groene energietransitie willen maken. Windenergie is een belangrijke aanvulling op zonne-energie, want windmolens blijven groene stroom produceren, ook nadat de zon ondergaat. Op zee zijn ze goed vertegenwoordigd, op land zijn ze nog vaak taboe. Nochtans is er nog genoeg open ruimte in België waar we windmolens kunnen zetten die niemand storen,” aldus Pieterjan Verhaeghen.

Voor informatie of interviews kan u contact opnemen met:

Bolt is het eerste energieplatform in België waarbij je rechtstreeks je stroom koopt van lokale, groene opwekkers. Zo wil het platform het stroomnet in België écht duurzaam maken. Die filosofie trekt het bedrijf door in andere sectoren, zoals het vergroenen van festivals en evenementen in België, waarvoor het al verschillende mobiele zonnepanelenparken en een 20 meter hoge windmolen bouwde.

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 228 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 95,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Sint-Lazaruslaan 4-10, 1210 Sint-Joost-ten-Node