REMINDER: PERSUITNODIGING - Melkveeboerderij uit Kalmthout levert groene stroom voor muziekfestival Werchter Parklife

Energieplatform Bolt maakt festivalwei dieselvrij met energie uit koeienmest

NIET VOOR PUBLICATIE

PUBLICATIE KAN VANAF DONDERDAG 8 JULI 10.30 u

Persbezoek boerderij De Laerhoeve: donderdag 8 juli 10.00 u.

Graag uw aanwezigheid bevestigen aan clara@talkingbirds.be

Kalmthout, 8 juli 2021 – Petra en Wim van De Laerhoeve in Kalmthout produceren niet alleen melk en yoghurt maar ook streekstroom. De mest van hun melkkoeien wordt in een vergistingsinstallatie omgezet in groene energie. Die leveren ze via energieplatform Bolt aan gezinnen uit de buurt, maar sinds kort ook aan het festival Werchter Parklife. Tot en met 1 augustus kunnen muziekliefhebbers vier dagen per week (do.-zo.) genieten van concerten op het festivalterrein van Werchter. Stroom voor de geluidsinstallatie en om de pintjes koel te houden. “Die komt van onze koeien”, aldus Petra en Wim.

Pieterjan Verhaeghen, CEO van energieplatform Bolt: “Wij willen met Bolt komaf maken met sjoemelstroom: zogenaamd groene stroom, die feitelijk gewoon groen werd gekleurd via opgekochte buitenlandse groenestroomcertificaten. Dat is niet transparant. Wij werken met stroom van lokale Belgische opwekkers die wind-, zonne- of bio-energie leveren, zoals Wim en Petra”, aldus Verhaeghen.  “Onze grote ambitie is om de energievoorziening van gezinnen te vergroenen. Maar als fervente festivalganger wil ik daarnaast ook focussen op de vergroening van de stroomvoorziening op muziekfestivals. We willen met Bolt de wei dieselvrij maken.”

Energievoorziening cruciaal in vergroening festivals

Festivals doen al jaren inspanningen om meer duurzaam te zijn, maar een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot van een groot festival komt nog steeds van de dieselgeneratoren die stroom opwekken.

“Het viel me op dat er nog veel vooruitgang te boeken viel qua groene stroomvoorziening voor festivals. Fossiele brandstoffen bleven de grootste energiebron. Dus zijn we er maar zelf aan begonnen (lacht)”, zegt Verhaeghen. De installatie in Werchter is een combinatie van een netstroomaansluiting met groene stroom van Bolt die o.a. van Petra en Wim komt, zonnepanelen op de festivalsite en een ‘superbatterij’. Die batterij slaat tijdens dalmomenten de reststroom van de zonnepanelen en de netstroom op, om ze op piekmomenten te kunnen gebruiken.

“Veelbetekenend om als landbouwers hieraan mee te werken”

Petra en Wim van De Laerhoeve zijn erg tevreden dat ze kunnen meewerken aan dit initiatief.

“Uit de mest van onze 170 melkkoeien maken we groene stroom, in onze vergistingsinstallatie. Daarmee voorzien we onze eigen boerderij, andere gezinnen én nu ook dit festival van duurzame energie. Ik vind het prachtig dat wij op deze manier als landbouwers zoveel meer kunnen doen dan enkel melk en yoghurt produceren.”

Praktisch

Vlam, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, organiseert op donderdag 8 juni om 10u een farmvisit op De Laerhoeve voor de pers. U bent van harte welkom.

MilkBE, de brancheorganisatie van de zuivelsector in België, geeft die dag ook wat toelichting over de duurzaamheidsmonitor van de zuivelsector, waarin ook dit project past.

Als u hierbij graag aanwezig bent, kan u uw aanwezigheid bevestigen bij Talking Birds.

Adres: De Laerhoeve, Roosendaalsebaan 140A, 2920 Kalmthout

• 10.00 uur - Ontvangst
  • 10.15 uur - Toelichting duurzaamheidsmonitor zuivelsector door Renaat Debergh, voorzitter werkgroep duurzaamheid MilkBE en afgevaardigd bestuurder BCZ
  • 10.30 uur - Uitleg samenwerking melkveehouders om energie op te wekken voor Werchter Parklife door Pieterjan Verhaeghen, co-founder & CEO van energieplatform Bolt
  • 10.45 uur - Rondleiding op De Laerhoeve met uitleg over duurzame initiatieven en focus op de eigen pocketvergister door melkveehouder Wim Verbreuken
  • 11.45 uur - Mogelijkheid tot vragen stellen & interviews
  • 12.00 uur - Einde boerderijbezoek

Opgelet: embargo tot donderdag 8 juli, 10.30 u.

Een vernieuwend peer-to-peer model

Bolt wil de energiemarkt veranderen!

Groene energie is de beste manier om iets te doen aan onze ecologische voetafdruk. Veel gezinnen dénken dan ook dat ze vandaag al voor groene energie kiezen, maar dit is niet altijd even waar. Het huidige aanbod aan groene contracten is een weinig transparant aanbod.

Daarom hebben wij Bolt opgericht, het allereerste energieplatform in België dat het mogelijk én super-easy maakt rechtstreeks energie te kopen van lokale, groene opwekkers. We geven energie een gezicht, mensen kiezen voor echte groene energie van echte mensen.

Wanneer we allemaal massaal kiezen voor lokale opwekkers, versnellen we samen de transitie naar groen in België.

Pieterjan, co-founder van Bolt