Skatecontest Leuven draait op groene stroom via Bolt

Energieplatform Bolt zorgt voor lokale, groene stroom aan de Sportoase

Leuven, donderdag 7 september 2023 - ​ Dit weekend wordt er weer op los geskatet in de Sportoase in Leuven. De jaarlijkse skatecontest gaat er van start, op een duurzame manier. Want het evenement draait op lokale, groene stroom dankzij energieplatform Bolt. Bolt plaatse haar mobiele zonne-installatie in Leuven. De grote installatie met 104 zonnepanelen rijdt de hele zomer door België en voorziet verschillende evenementen en festivals van zonne-energie. Dit weekend strijkt ze neer aan de Sportoase in Leuven.

Op zaterdag 9 tot zondag 10 september vindt de skatecontest aan de Leuvense Sportoase plaats. Die wordt al voor het 15e jaar op rij georganiseerd. Deelnemen aan de contest is helemaal gratis. De bedoeling is vooral om skateboarden toegankelijk te maken. Iedereen is welkom: van beginneling tot gevorderde.

De vijftiende editie van de skatecontest is ook meteen de duurzaamste. Voor het eerst werkt de organisatie samen met energieplatform Bolt en draait het event op lokale, groene stroom. Bolt plaatst de grootste mobiele zonne-installatie ter wereld voor festivals en evenementen in Leuven. Alles van de bar tot de frigo’s zal er op zonnestroom draaien. Per dag wekken de zonnepanelen zo’n 100 à 200 kWh op, afhankelijk van de weersomstandigheden. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een interne batterij, zodat er ook ‘s avonds stroom is.

“We willen lokale mensen aantrekken en warm maken voor skaten. In de mindset van skaters zit ook dat ‘zorgen voor onze omgeving en de planeet’. We zochten een manier om die mindset door te trekken in de organisatie van de skatecontest. Zo kwamen we uit bij Bolt, die als leverancier van lokale, groene stroom kon zorgen voor zonne-energie ter plaatse", vertelt Blomme Crabbé, organisator van skatecontest Leuven.
"In onze zoektocht naar nieuwe, efficiënte oplossingen stootten we op de Solar Container van Marc en zijn familiebedrijf Jans uit Hoeselt, zij bouwden de grootste mobiele zonnepaneleninstallatie om festivals en evenementen van groene stroom te voorzien,” vertelt Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van Bolt. Met een oppervlakte van 170m2 aan zonnepanelen kan de installatie zo’n 150 à 200 kWh per dag - afhankelijk van het weer - aan stroom opleveren. De opgewekte stroom kan eveneens worden opgeslagen in de ingebouwde batterij. Zo kunnen we hier in Hofstade de hele maand augustus streekstroom voorzien.

Bolt’s mobiele zonne-installatie in het kort:

• 170m2 aan zonnepanelen
  • 104 zonnepanelen
  • Draait mee met de zon
  • Levert 150 à 200 kWh aan stroom
  • Batterij-capaciteit van 55 kWh
  • Kan opgeplooid worden in een 13m lange container

De zonne-installatie van Bolt rijdt deze zomer rond om verschillende evenementen van lokaal opgewekte stroom te voorzien. Hij streek al neer op Boomtown tijdens de Gentse Feesten, Sfinks festival in Boechout, Zanzibar in Dilbeek en Zuiderbad in Hofstade. In september houdt de installatie als eerste halte bij de skatecontest in Leuven.

Voor vragen of interviews kan u terecht bij:

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 208 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 75,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.