Streekstroom van Gilbert De Clercq uit Puurs volledig uitverkocht

25 gezinnen genieten van lokale, duurzame stroom

Puurs-Sint-Amands, 12 maart 2024 – Vijfentwintig gezinnen genieten een jaar lang van streekstroom dankzij logistiek dienstverlener Gilbert De Clercq. Het overschot aan groene energie dankzij de zonnepanelen op het dak van het bedrijf, is via energieplatform Bolt volledig uitverkocht. Gilbert De Clercq is een vertrouwde naam in Puurs. Wat ooit begon als een traditionele transportleverancier, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een volwaardige integrated logistics innovator met duurzaamheid als kern. Pieterjan Verhaeghen, medeoprichter en CEO van Bolt: “Thuis overschakelen op groene stroom is één van de efficiëntste manieren om je CO2-voetafdruk te verkleinen.”

Gilbert De Clercq heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van een traditionele transportleverancier tot een volwaardige integrated logistics innovator. Kim Van Hese is Project Manager Real Estate bij Gilbert De Clercq, en benadrukt dat ze ecologisch verantwoord ondernemen hoog in het vaandel dragen. Ze passen hun uitgebreide assortiment van klassieke logistieke diensten, met transport als kernactiviteit, aan in een innovatief en ecologisch jasje met als voornaamste doel blijven groeien, ook op het gebied van duurzaamheid.

De magazijnen van het bedrijf zijn volledig voorzien van zonnepanelen, waardoor Bolt Gilbert De Clercq heeft meerdere logistieke sites in de regio Puurs, Bornem en Waasland tot Zele. In Puurs zijn de magazijnen volledig voorzien van zonnepanelen, waardoor Bolt het energieoverschot kan delen met in totaal 85 huishoudens, waarvan 25 in Puurs. Maar daar stopt het niet voor het bedrijf.

“Naast onze groene daken hebben we in ons wagenpark vrachtwagens die op (Bio)LNG en HVO rijden, alsook meerdere LZV's (langere en zwaardere vrachtwagens). De LZV’s zijn momenteel nog zeldzaam in België, maar met deze voertuigen kunnen we tot 50% meer goederen laden waardoor de CO2-uitstoot omgekeerd met zo’n 50% daalt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit dus echt in ons DNA. Dat we in samenwerking met Bolt ook zoveel gezinnen van lokale groene stroom kunnen voorzien, vergroot onze lokale betrokkenheid en qua persoonlijke aanpak zitten we helemaal op dezelfde lijn", zegt Kim.
Energie-opwekker Kim op het dak van de magazijnen van Gilbert De Clercq

Groene streekstroom

Dankzij Bolt kunnen consumenten zelf kiezen bij welke lokale opwekker ze groene energie kopen.

Pieterjan Verhaeghen, medeoprichter en CEO van Bolt: “Belgen willen groene energie, en wij maken dat mogelijk door een connectie tussen echte mensen te maken. Via Bolt kan je op de kaart van België kijken wie streekstroom aanbiedt in jouw buurt. Hier in Puurs kom je bij Kim terecht. We hopen dat zij andere ondernemers kan inspireren om mee hun schouders te zetten onder de vergroening van België. Het is onze ambitie om op termijn drie energie-opwekkers te hebben in elke gemeente. Zo kan iedereen gewoon om de hoek stroom kopen.”

Weg met sjoemelstroom

In 2022 was 13,4% van het totale energieverbruik in België afkomstig van hernieuwbare Als we kijken naar het aantal groene stroomcontracten in België zitten we op 36%. Maar slechts minder dan de helft (12%) is effectief afkomstig van hernieuwbare energiebronnen in ons land. Dat overige deel aan sjoemelstroom, grijze stroom die groen gekleurd is door buitenlandse garanties van oorsprong, helpt de broodnodige klimaattransitie in ons land niet vooruit.

Pieterjan Verhaeghen: “We hebben in ons land niets aan geïmporteerde buitenlandse garanties van oorsprong. Wat echt van tel is, zijn reële en lokale investeringen in productie van wind- en zonne-energie, zodat we degelijke streekstroom hebben, in plaats van groen gelabelde grijze energie. Daar wil Bolt verandering in brengen. Transparantie is belangrijk. We geven energie een gezicht. Zo kan je bewust kiezen voor echte groene stroom van echte mensen, opgewekt in België.”
Pieterjan Verhaeghen, medeoprichter en CEO van Bolt

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Van Haute. Vandaag verkopen meer dan 160 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 22.000 huishoudens die heel bewust voor groene streekstroom kiezen. Bolt is actief in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel.

Meer info over energieplatform Bolt op https://www.boltenergie.be/nl/

Voor vragen of interviews kan u contact opnemen met:

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 208 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 75,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.