West-Vlamingen produceren meeste groene stroom

79 van de 208 lokale, groene energie-opwekkers ​ van Bolt komen uit West-Vlaanderen

Brussel, 10 januari 2023 - Het voorbije jaar bereikte energieplatform Bolt een nieuwe mijlpaal. Samen met 74.000 energie-afnemers en 208 energie-opwekkers slaagde het bedrijf erin een stad bijna ter grootte van Kortrijk volledig energieneutraal te maken. Die stroom werd massaal opgewekt door West-Vlamingen die maar liefst 38% van de energie-opwekkers huisvesten. Dankzij de lokale, duurzame stroom geproduceerd door bio-, wind, water of zonne-energie konden alle energie-afnemers samen al 19,500 ton CO2 uitsparen.

We kopen en verkopen meer en meer lokaal opgewekte groene stroom, dat onthult het jaaroverzicht van Bolt in 2023. Het energieplatform voor lokale groene stroom verbindt lokale energie-opwekkers met huishoudens in België. Samen konden ze maar liefst 19.500 kg CO2 besparen. Dat is gelijk aan zo'n 13.000 transatlantische vluchten.

Windenergie uit De Haan

Het totaal aantal energie-opwekkers dat hun stroom deelt via het platform, steeg in 2023 met 30%. De provincie West-Vlaanderen stak er met kop en schouders bovenuit in ambitie. 38% van de energie-opwekkers kwam uit deze regio. Antwerpen (16%) en Vlaams-Brabant (11%) vervolledigen de top drie. De grootste bron was bio-energie, gevolgd door energie uit water (24%), wind (23%) en zon (15%).

Energie-opwekkers Steffie en Bruno uit De Haan wekken wind-energie op en delen hun overschot stroom via Bolt.

"De keuze om met Bolt samen te werken in deze groene energie-transitie leek ons een goed idee. Aan de kust heb je bijna altijd een goede wind, en zo'n kleine windmolen sprak ons direct aan", zegt Bruno.“Wij streven met ons bedrijf naar lokale betrokkenheid, net als Bolt. De keuze voor Bolt in deze groene energietransitie leek ons daarom ook een heel goed idee”, besluit Steffie.
Energie-opwekkers Steffie en Bruno uit de Haan

Kortrijk energie-neutraal

West-Vlaanderen steekt er met kop en schouders bovenuit als het gaat om energie-opwekkers. Maar ook het aantal duurzame energie-afnemers steeg het afgelopen jaar. Ondertussen maken 74.000 Belgen1 gebruik van de lokale en duurzame energie die Bolt (her)verdeelt. Dat is een energieneutrale stad bijna vergelijkbaar met de grootte van Kortrijk. In West-Vlaanderen is de solidariteit groot, want West-Vlamingen zijn de op Oost-Vlaanderen na de grootste groep afnemers. 16,000 Oost-Vlamingen dragen hun steentje bij. Daarna volgt West-Vlaanderen met 15,000 energie-afnemers en Antwerpen sluit de top drie af met 14,000 mensen.

Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van Bolt: "We blikken terug op een uitdagend jaar met mooie hoogtepunten. De vraag naar lokale, hernieuwbare energie zien we jaar na jaar stijgen bij de Belgische gezinnen. We zijn dan ook blij om te zien hoe het aanbod de vraag ook volgt: ondertussen wekken 208 Belgen groene stroom op door duurzame energiebronnen zoals biogas, wind, water of zon te gebruiken."
"Mensen kunnen 85% van hun CO2-voetafdruk besparen door over te stappen op lokale, groene stroom. Met Bolt hebben we de ambitie om alle Belgen aan te spreken en samen te bekijken hoe ze praktisch de omslag kunnen maken naar groene energie. Maar net als de vraag, groeit ook onze ambitie: we mikken op 100.000 afnemers, ter grootte van Leuven."

Bekijk de video voor het volledig jaaroverzicht:

Bolt Energie _ jaaroverzicht 2023.mov

MOV - 31 Mb

1 Dit cijfer is een schatting op basis van het gemiddelde gezin van 2,3 personen per huishouden in België. (bron: Statistiek Vlaanderen)

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 208 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 75,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Voor vragen of interviews kan u contact opnemen met: