Zelfbouwmarkt verkoopt groene streekstroom

Groene energie van eigen zonnepanelen via Bolt aan lokale energieconsumenten verkocht

Ninove/Brussel, 23 april 2020 - Zelfbouwmarkt, één van de grootste showrooms voor bouwen, verbouwen en interieur van ons land, levert vanaf nu de stroom van zijn zonnepanelen rechtstreeks aan lokale consumenten. Het Oost-Vlaamse bedrijf werkt hiervoor samen met het energieplatform Bolt. Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt: “Het is in deze coronatijden ontzettend belangrijk om onze economie te steunen door lokaal te kopen. Dat geldt ook voor elektriciteit: als je echt groene energie van bij ons koopt, ondersteun je lokale producenten én de energietransitie van ons land.”

Het dak van de bijna 6000 vierkante meter grote showroom van Zelfbouwmarkt in Ninove ligt vol zonnepanelen.

Zaakvoerder Stijn Desmet: “We hebben zowel flexibele zonnepanelen – die de vorm van het gebogen dak volgen – als traditionele. Daarnaast staan op onze parking ook nog twee grote zonnetrackers die de beweging van de zon volgen en zo 30% meer opbrengst genereren dan een statisch paneel. Zo voorzien we in ons eigen energieverbruik. Maar we produceren veel meer dan we zelf nodig hebben.”

Energie wordt tastbaar

Vroeger ging het productieoverschot van Zelfbouwmarkt gewoon naar het elektriciteitsnet.

“Nu bieden we het specifiek aan lokale consumenten aan via het energieplatform Bolt. Op die manier wordt energie weer tastbaar gemaakt. Als je passeert aan onze winkel in Ninove zie je de zonnetrackers al van ver staan. Hoe cool is het om te kunnen zeggen: daar komt onze stroom vandaan.”

De elektriciteit die door Zelfbouwmarkt wordt opgewekt is voldoende om 120 gezinnen van stroom te voorzien.

Lokaal en groen consumeren in tijden van corona

“De roep om lokaal te shoppen klinkt al enkele weken. Door Bolt kan je ook energie ‘van bij ons’ kopen. Wij koppelen lokale groene stroom opwekkers aan lokale consumenten”, vertelt Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt. “Bovendien help je ons land op die manier om de broodnodige klimaattransitie te maken. 90 % van de zogezegd groene elektriciteitscontracten in ons land helpt de vergroening van Vlaanderen niet vooruit. Je kiest dus beter voor lokale initiatieven. De wereld na corona zal er sowieso anders uitzien, en hopelijk ook groener.”

Ook voor Desmet speelt het lokale aspect sterk. “Voor mijn zaak is het tijdens deze coronatijden, maar zeker ook erna, ontzettend belangrijk dat mensen zoveel mogelijk lokaal kopen in plaats van op buitenlandse webshops. Daarom ben ik erg enthousiast om met Bolt in zee te gaan. Onze fysieke winkel is ondertussen terug open, maar de webshop draait nog steeds volop. En dankzij Bolt kan ik nu dus ook streekstroom verkopen.”

Zelfbouwmarkt bestaat veertig jaar en geeft werk aan 85 mensen.

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 160 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 22.000 huishoudens die heel bewust voor groene streekstroom kiezen. Bolt is actief in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel.