Zomerbar in’t groen, op groene stroom

Energieplatform Bolt zorgt heel augustus voor lokale, groene stroom in Hofstade

Hofstade, donderdag 3 augustus 2023 - ​ Elke donderdag opent de nieuwe Zomerbar in’t groen van Zuiderbad op het domein van Hofstade weer haar deuren. Die is niet enkel gelegen in het groen, maar draait sinds vandaag ook op lokale, groene stroom via energieplatform Bolt. Bolt plaatse haar mobiele zonne-installatie in Hofstade. De installatie rijdt de hele zomer door België en voorziet verschillende evenementen en festivals van zonne-energie. In augustus strijkt de installatie met 104 zonnepanelen neer in Hofstade.

De zonne-installatie van Bolt in Hofstade ©Zuiderbad

Van donderdag tot en met zondag, de hele zomer lang, kan je terecht in de zomerbar van Zuiderbad. Een ruim, schaduwrijk buitenterras waar je terecht kan voor lokale dranken, vegetarische hapjes en een zomers programma. Voor de ontwikkeling van de Zomerbar werkte Zuiderbad samen met groene partners, waaronder energieplatform Bolt.

Bolt plaatst de grootste mobiele zonne-installatie ter wereld voor festivals en evenementen in Hofstade. Alles van de bar tot de verlichting zal er op zonnestroom draaien. Per dag wekken de zonnepanelen zo’n 100 à 200 kWh op, afhankelijk van de weersomstandigheden. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een interne batterij, zodat er ook ‘s avonds stroom is.

“Zuiderbad zoekt als onderneming naar duurzame antwoorden. Dit geldt zowel voor de kleinste operationele vraag als voor het grootste strategische vraagstuk. Op verschillende manieren integreren we reeds duurzaamheid in onze dagelijkse werking, omdat we ervan overtuigd zijn dat de toekomst er rooskleurig kan uit zien als we ons willen inspannen. Om de ecologische voetafdruk van de zomerbar zo klein mogelijk te houden, hebben we een strikt duurzaamheidsbeleid ingevoerd op de site. Zo geven we het goede voorbeeld en inspireren we hopelijk zoveel mogelijk mensen in diezelfde (groene) voetsporen te treden,” aldus Sara Feskens, zaakvoerder Zuiderbad.
"In onze zoektocht naar nieuwe, efficiënte oplossingen stootten we op de Solar Container van Marc en zijn familiebedrijf Jans uit Hoeselt, zij bouwden de grootste mobiele zonnepaneleninstallatie om festivals en evenementen van groene stroom te voorzien,” vertelt Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van Bolt. Met een oppervlakte van 170m2 aan zonnepanelen kan de installatie zo’n 150 à 200 kWh per dag - afhankelijk van het weer - aan stroom opleveren. De opgewekte stroom kan eveneens worden opgeslagen in de ingebouwde batterij. Zo kunnen we hier in Hofstade de hele maand augustus streekstroom voorzien.

Bolt’s Solar Container in het kort:

• 170m2 aan zonnepanelen
  • 104 zonnepanelen
  • Draait mee met de zon
  • Levert 150 à 200 kWh aan stroom
  • Batterij-capaciteit van 55 kWh
  • Kan opgeplooid worden in een 13m lange container

De zonne-installatie van Bolt rijdt deze zomer rond om verschillende evenementen van lokaal opgewekte stroom te voorzien. Hij streek al neer op Boomtown tijdens de Gentse Feesten, Sfinks festival in Boechout en Zanzibar in Dilbeek. In augustus zal de installatie de zomerbar in Hofstade van groene stroom voorzien.

Voor vragen of interviews kan u terecht bij:

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 208 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 75,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.