Bij FLOW kan je zwemmen en zweten op waterenergie

Energieplatform Bolt voorziet FLOW van lokale, groene stroom

Anderlecht, vrijdag 28 juni 2024 ​ - Vanaf maandag Begin juli kan je opnieuw dagelijks terecht in FLOW voor een verfrissende duik. Dit jaar gaat de organisatie nog een stapje verder en bouwde ze samen met studenten een openlucht sauna op de FLOW-site, een unicum in Brussel. Dat alles zo duurzaam mogelijk. Zowel het biologische filtersysteem als de gloednieuwe sauna werken volledig op lokale, groene stroom dankzij energieplatform Bolt. Die wordt opgewekt door Familie de Fabribeckers en hun waterkrachtcentrale in Gougnies.

In het kort:

• Zwemmen in openlucht in Anderlecht
  • Eerste zwembad met biologische waterbehandeling in Brussel
  • Nieuw: openluchtsauna”FLOW CHAUD”
  • Alles draait volledig op lokaal opgewekte groene stroom via Bolt

FLOW is uniek als openluchtzwembad én sauna in Brussel. Niet enkel voor het openluchtzwemmen, maar ook voor haar duurzame aanpak. De hele FLOW-site, van de filters tot de sauna, wordt voorzien van lokaal opgewekte groene stroom, via energieplatform Bolt. Die energie wordt opgewekt in Gougnies, door de waterkrachtcentrale van de familie de Fabribeckers

Tom de Fabribeckers verbouwde de oude waterkrachtcentrale achter zijn huis om en gaf ze een update. Het overschot aan waterenergie delen ze sinds 1,5 jaar via energieplatform Bolt. Die stroom wordt verdeeld onder 85 huishoudens in België en openluchtzwembad FLOW. FLOW gebruikt de energie voor de zuivering van het water, via het biologisch watersysteem, voor de frigo’s, de verlichting én de gloednieuwe sauna “FLOW CHAUD”.

“Vorig jaar introduceerden we een biologisch waterfiltersysteem. Dit jaar voegen we een sauna toe aan onze openlucht-site. Die kwam er in samenwerking met studenten en docenten van de UCLouvain-LOCI Brussel, The Oslo School of Architecture and Design - AHO en N.I. Non-Traditional Maker Practice met Oslo Badstuforening en POOL IS COOL, ondersteund door BOLT, HUUM, UCLouvain en alle saunaliefhebbers die deelnamen aan onze crowdfundingcampagne JE VEUX NAGER in 2022” vertelt Paul Steinbrück van Pool is Cool, de organisatie achter FLOW
Pieterjan Verhaeghen, medeoprichter en CEO van Bolt: “FLOW is uniek als openluchtzwembad in Brussel. Als Brussels bedrijf zijn we dan ook trots dat we hen kunnen helpen in hun duurzame transitie. Door de hele site, van het zwembad tot de verlichting en zélfs de sauna te voorzien van lokale, duurzame stroom, kunnen ze daarmee hun ecologische voetafdruk tot wel 85% verminderen.”

Voor meer informatie kan je contact opnemen met:

Bolt Energie_Familie Fabribeckers.jpeg

JPEG - 227 Kb

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 228 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 95,000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Meer info over energieplatform Bolt op boltenergie.be.

Sint-Lazaruslaan 4-10, 1210 Sint-Joost-ten-Node

info@boltenergie.be