Bolt viert eerste verjaardag: 7.500 Belgische afnemers kiezen vandaag via het energieplatform voor groene streekstroom

“Onze missie is de Belgische energiemarkt meer transparant en meer duurzaam maken. Elke nieuw gezin dat voor groene streekstroom kiest, draagt daaraan bij.”

Brussel, 26 augustus — Bolt, het eerste Belgische energieplatform dat een directe connectie maakt tussen energie-opwekkers en consumenten, viert zijn eerste verjaardag. De start-up maakte in korte tijd heel wat groeispurten door: “Vorig jaar startten we met een handvol klanten en opwekkers, en de lancering in Vlaanderen. We voerden campagne tegen sjoemelstroom en de bijhorende buitenlandse certificaten, die tot in IJsland reikte. Sinds deze zomer kunnen ook Waalse consumenten voor lokale groene stroom kiezen via Bolt. Goed voor een totaal van 7.500 klanten. We zijn heel ambitieus en willen via onze initiatieven de energietransitie van België naar groen versnellen”, zegt Pieterjan Verhaeghen, CEO van Bolt. ​

Sinds 26 augustus 2019 kunnen Vlaamse consumenten via Bolt een groen energiecontract afsluiten. Met zijn vernieuwende aanpak maakt Bolt het mogelijk dat consumenten zelf kiezen bij welke lokale opwekker ze groene energie kopen. Een model dat zeer goed aanslaat.

Sterke groei in 1 jaar: 7.500 afnemers, 75 lokale projecten van energie-opwekkers

Intussen staat de teller bij Bolt op 7.500 afnemers. 6.500 Vlamingen kozen voor een contract met Bolt. Na de lancering in Wallonië in juli 2020 heeft Bolt in amper twee maanden ook al bijna 1.000 Waalse klanten overtuigd. Het aantal energie-opwekkers blijft ook groeien, momenteel steunt Bolt 75 verschillende lokale initiatieven met zonne-, wind-, water- of bio-energie.

“Belgen willen groene energie, en wij doen dat via een connectie tussen échte mensen. Via Bolt kan je op de kaart van België kijken wie streekstroom aanbiedt in jouw buurt. Van zonnepanelen op het dak van Zelfbouwmarkt in Ninove, tot waterkracht op de Maas, of energie uit de bioinstallatie van de boeren Valerie en Frederik in Lievegem of windenergie uit Gent of Estaimpuis. Het is onze ambitie om op termijn twee energie-opwekkers te hebben in elke gemeente. Zo kan iedereen gewoon om de hoek stroom kopen”, zegt Pieterjan Verhaeghen.

Het is ook een ambitie van Bolt om nieuwe, groene energieprojecten van coöperaties actief te gaan ondersteunen, bijvoorbeeld door crowdfundingcampagnes op te zetten. Het platform creëert graag extra draagkracht voor kleine initiatieven die bijdragen aan het versterken van de productiecapaciteit van groene energie in België.

Straffe hoogtepunten - 1: #sjoemelstroomcampagne tot in IJsland

Via een straffe #stopsjoemelstroomcampagne klaagde Bolt aan dat het overgrote merendeel van de groene contracten in België geen impact heeft op de transitie naar groen. Leveranciers maken gebruik van buitenlandse garanties van oorsprong om grijze energie te greenwashen. Elke keer dat het #stopsjoemelstroom-campagnefilmpje gedeeld werd op sociale media, kocht Bolt één spotgoedkoop groenestroomcertificaat in IJsland. Na 1.000 shares heeft Bolt deze teruggebracht naar IJsland.

“Die IJslandse garanties van oorsprong maken géén enkel verschil voor de transitie naar groen in België. Door een gebrek aan transparantie beseffen veel mensen niet dat het label ‘groen’ niet altijd écht groen en lokaal betekent. Dit wilden we op de agenda zetten via een straffe campagne. Geweldig om te zien hoe #stopsjoemelstroom veel weerklank kreeg en massaal gedeeld werd. ​ Toen we de 1.000 IJslandse certificaten in Reykjavik aan premier Katrín Jakobsdóttir overhandigden, reageerde ze verbaasd. Ze besefte niet dat die certificaten eigenlijk problemen veroorzaken in België maar beloofde om het verder te onderzoeken.”

De IJslandse media berichtten uitgebreid over de actie van het Belgische energieplatform.

Straffe hoogtepunten - 2: StuBru op zonne-energie

Ten gevolge van COVID-19 is het hele festivalseizoen in het water gevallen. Maar StuBru zendt in juli en augustus wel live radio uit vanop zijn eigen Camping Belgica. Bolt werkt graag mee aan deze show en voorziet Camping Belgica van het allereerste operationele zonnepanelenpark met batterijen.

“We hebben een mobiel zonnepanelenpark met batterijen geïnstalleerd op Camping Belgica. Als start-up met jonge werknemers zijn we fan van de traditionele Belgische festivalzomer, maar de festivals zijn met hun dieselgeneratoren tot nu toe nog te vervuilend. Daarom hebben we voor StuBru het allereerste mobiele zonnepanelenpark in België ontwikkeld. Deze testcase met 72 zonnepanelen willen we in de komende zomers verder blijven uitbreiden. Het is mogelijk om een volledig festival te voorzien van lokaal opgewekte stroom, zo kunnen we festivals dieselvrij maken”, zegt Verhaeghen.

Nieuwe ambassadrice: Eva De Roo steunt Bolt

Ook StuBru-presentatrice Eva De Roo is volledig gecharmeerd door het idee van lokale streekstroom. Zij neemt vanaf nu een ambassadeursrol voor Bolt op zich.

“We hebben niet zomaar een schuif met influencers opengetrokken en er eentje uitgekozen. Eva vormt oprecht een perfecte match met Bolt en waar wij voor staan. We zijn enorm blij dat zij bewust wil kiezen voor groene streekstroom. Zij kan er als ambassadeur zeker voor zorgen dat we een groot publiek bereiken. We hebben namelijk veel Belgen nodig die net als zij voor lokale opwekkers kiezen, dan kunnen we een echt verschil maken,” zegt Pieterjan.

Interviews met Pieterjan Verhaeghen van Bolt zijn mogelijk op eenvoudig verzoek.

Campagnevideo voor #stopsjoemelstroom-campagne

Bolt werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Vanhaute. Vandaag verkopen meer dan 160 lokale energie-opwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 22.000 huishoudens die heel bewust voor groene streekstroom kiezen. Bolt is actief in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel.